TEMA PROJEK : WARISAN NEGERI " JOHOR DARUL TAKZIM"
SUBJEK IDEA : MUZIK GHAZAL
Ghazal merupakan
satu kesenian tradisional masyarakat Melayu Negeri Johor yang popular dewasa
ini.Pada peringkat permulaannya, seni muzik ghazal ini disebut sebagai qamat
yang bererti nyanyian dan beriuh rendah dikatakan berasal dari Tanah Arab.
Pada akhir abad
ke-19, apabila kerajaan Johor menjalin hubungan yang erat dengan kerajaan
Riau-Lingga, beberapa orang dari golongan bangsawan Johor sering berulang-alik
ke Riau. Mereka sering dihiburkan dengan permainan ghazal. Ada di antara mereka
itu telah mempelajari kesenian ini dan memperkenalkan kesenian ini di istana
Sultan Johor yang pada ketika itu berada di Teluk Belanga,Singapura. Di Istana
Teluk Belanga, kesenian muzik ghazal ini telah mendapat perhatian daripada
sultan, pembesar-pembesar negeri dan lain-lain golongan istana. Justeru itu,
perkembangan ghazal ke peringkat rakyat jelata menjadi cepat dan pesat. Apabila
pentadbiran Johor berpindah dari Teluk Belanga ke Tanjung Puteri, kesenian ini
turut diperkembangkan dengan lebih pesat lagi di Tanah Besar Johor.
Perkembangan seni
muzik ghazal di Negeri Johor sering dikaitkan dengan nama Allhayarham Datuk Bentara
Luar, Mohd. Salleh Bin Perang. Semasa membuka daerah-daerah baru di Johor,
Datuk Bentara turut juga memperkenalkan seni ghazal dimainkan di rumah-rumah
penghulu dan juga pada hari-hari keramaian tertentu.Selain daripada Allahyarham
Datuk Bentara Luar, ramai lagi pembesar istana yang turut menyumbangkan tenaga
dalam memperkenalkan kesenian muzik ini. Di antaranya ialah Ungku Ahmad Bin
Mohd. Khalid (Ungku Chik), Ungku Mohammed Bin Mohd. Khalid , Ungku Sulaimen Bin
Daud, Ungku Abdul Aziz Bin Abdul Majid dan Encik Dapat.
Di tengah-tengah
arus perkembangan seni muzik ghazal di Johor pada ketika itu muncullah Haji
Musa Bin Yusof atau lebih di kenali dengan panggilan Pak Lomak. Pak Lomak
adalah cucu kepada Datuk Bentara Luar. Sebagai seorang anak yang lahir di
tengah-tengah keluarga mencintai seni ghazal, Pak Lomak tidak dapat memisahkan
dirinya daripada seni ini. Beliau telah mempelajari seni muzik ghazal ini
dengan begitu mendalam sekali. Ditinjau daripada sudut sejarah perkembangan
seni muzik ghazal di Johor dari tarikh perkembangannya bermula dari tempat
asalnya di Tanah Arab hingga ke zaman Pak Lomak, perkembangan seni muzik ini
telah melalui satu penjelajah yang agak panjang dan mengambil masa yang lama.
Peralatan muzik
ghazal pada mula-mulanya terdiri daripada Peti Harmonium, Biola, Gambus dan
Tabla atau Do(Gendang). Kemudian alat-alat ini ditambah lagi dengan beberapa
jenis alat muzik yang sesuai seperti gitar, kecepi Jepun, Keroncong dan
Marakas. Setelah itu dicampurkan dengan alat muzik yang lain seperti ukeleli
dan sebagainya tetapi oleh kerana terlampau riuh dan mengganggu serta boleh
menghilangkan silau dan lemah lembut lagu-lagu Melayu maka alat-alat itu
dibatalkan. Hanya alat-alat yang dinyatakan di bawah ini sahaja di gunakan
sebagai Muzik Ghazal Melayu Johor yang tradisional iaitu:-
Harmonium, alat
muzik tradisional yang berasal dari India ini penting bagi Ghazal Melayu Johor.
Satu set alat
tabela (tabla) yang juga merupakan alat muzik yang berasal dari India . Yang
kecil dinamakan Din dan yang besar dinamakan Bam.
Gambus alat muzik
yang berasal dari Timur Tengah ini merupakan alat muzik bertali yang perlu ada
dalam Ghazal Johor.
Gitar sejenis
alat muzik yang perlu untuk permainan Ghazal Melayu Johor. Alat jenis bertali
ini sebagai alat melodi atau rentak.
Tamborin alat muzik perkusi yang menggantikan alat keroncong diperlukan sebagai alat tempo dan rentak.
Tamborin alat muzik perkusi yang menggantikan alat keroncong diperlukan sebagai alat tempo dan rentak.
Marakas sejenis alat perkusi yang diperlukan sebagai alat rentak dan tempo.
Violin alat muzik
ini kecil sedikit daripada biola , tetapi biasanya disebut oleh orang-orang
Melayu dengan sebutan biola sahaja. Alat jenis bertali ini adalah salah satu
alat muzik dalam permainan Ghazal Melayu Johor
Tiada ulasan:
Catat Ulasan